Част 5: Какво ще работи длъжностното лице по защита на данните? И защо то може да се окаже полезно?
Длъжностното
лице по защита на данните всъщност не е нова фигура - то съществува в
нашето законодателство отпреди около пет години. Това е така нареченият
Data Protection Officer. Както вече казахме, той се определя въз основа
на професионалните му качества и личните способности - една съвкупност
от правни познания, практически опит в областта на защитата на данните и
лични възможности да се справи с поставените му задачи. Неговата задача
е да консултира, да съветва, да анализра, да дава
становище. Но цялата отговорност за защита на личните данни се носи
от администратора на лични данни.
Според
регламента длъжностното лице трябва да участва "по подходящ начин и
своевременно" при решаването на всички въпроси, свързани със защитата на
личните данни. Което означава, че то трябва да има достъп до висшите
ръководни нива във фирмата, които всъщност взимат решенията. Освен това
служителят се "отчита пряко пред най-висшето ръководно ниво на
администратора или обработващия лични данни" и пред никой друг от
фирмата.
Освен това длъжностното лице трябва да
разполага с необходимия ресурс - като правомощия и техническа
осигуреност, с доверието и подкрепата на ръководния екип на фирмата,
както и с достъп до личните данни и операциите по тяхното обработване.
Администраторът
и обработващият данните имат задължение да подпомагат дейността на
длъжностното лице. Освен това за длъжни и да "поддържат неговите
експертни знания", което означава най-малкото да не възпрепятстват
длъжностното лице, когато му е необходимо да се включи в курсове или
обучения, свързани с неговата дейност, да му осигурят достъп до
правно-информационни системи, посредством които то да поддържа
информираността си относно съдебната практика по въпросите на защитата
на личните данни и др.
Освен това регламентът изисква
длъжностното лице да бъде защитено от всеки опит да получава указания
"отгоре": с други думи не шефът ще казва какво да прави то, а обратното -
ръководството трябва да слуша какво ще е необходимо да направи, за да
не се стига до санкции за нарушение на закона.
И още
нещо важно: длъжностното лице не може нито да бъде уволнявано, нито да
търпи каквито и да било санкции във връзка с изпълнението на
задълженията си - пак повтаряме, че отговорността за спазването на
закона и евентуалното нарушение на правилата не е на длъжностното лице, а
на администратора.
Логично е изискването длъжностното
лице да спазва секретността ири поверителността на информацията, която
му става известна в хода на изпълнението на задачите му.
Задачите
на длъжностното лице по защита на данните също са определени в
регламента - само като минимум. В случай, че работата изисква обемът от
ангажиментите му да бъде увеличен, това е напълно възможно.
Минимумът задачи изисква от длъжностното лице да:
- да
информира и съветва администратора или обработващия лични данни и
служителите, които извършват обработване, за техните задължения,
-да
наблюдава спазването на регламента, и българското законодателство и вътрешнофирмените политики по отношение на защитата на
личните данни, включително възлагането на отговорности, повишаването на
осведомеността и обучението на персонала, участващ в операциите по
обработване, и съответните одити,
- при поискване
да предоставя съвети по отношение на оценката на въздействието върху
защитата на данните и да наблюдава извършването на оценката,
- да си сътрудничи с надзорния орган,
- да
действа като точка за контакт за надзорния орган по въпроси, свързани с
обработването,
- да приема всички въпроси, свързани с обработването на лични данни и упражняването на правата от субектите на данни,
-
може да изпълнява и други задачи и задължения, като администраторът или
обработващият лични данни прави необходимото тези задачи и задължения
да не водят до конфликт на интереси.
Точно
в задължението да действа като "точка за контакт" в отношенията със
субектите на лични данни, от друга страна - със служителите, които се
занимават с обработка на данни, а от трета - и с надзорния орган /в
случая Комисията за защита на личните данни/, е една от най-големите
практически ползи от назначаването на такова лице. То ще ще облекчи
ръководството на фирмата от ангажимента да се занимават с проблеми и
материя, които са непонятни и сложни за тях. А този ангажимент със
сигурност няма да е еднократен.
Освен това
съсредоточаването на отговорноста по съобразяването на вътрешнофирмените
правила със закона, както и на наблюдението върху изпълнението на тези
правила в ръцете на един служител или външен консултант, който освен
това ще може да предлага конкретни мерки и решения на висшия ръководен
персонал, е безспорно най-добрата гаранция, че няма всеки във фирмата
да решава да действа така, както сам сметне за правилно - а това със
сигурност би довело до проблеми.
И още нещо много
важно: преценката на администратора/обработващия за това дали е нужно
или не да се назначава длъжностно лице за защита на данните, както и
мотивите за това решение , се документира. По-нататък ще видим как и
защо.
Важно!
Разясненията,
които четете тук, нямат характер на адвокатска консултация. Тяхната цел
е просто да помогнат на "малките" играчи на пазара да разберат какви са
новите им задължения, за да могат да се изправят пред тях без излишна
паника.
Коментари
Публикуване на коментар