Част 4: Кой е длъжен да назначи специален служител по данните?
Първо трябва да изясним кой има задължението да назначи такова длъжностно лице.
Според
регламента администраторът и обработващият лични данни определят
длъжностно лице по защита на данните във всички случаи, когато са
публични органи или структури, когато основната им дейност се състои в
обработването на лични данни и това обработване е редовно, систематично и
мащабно, както и когато обработват "специални данни" - за присъди и
нарушения, за здравословно състояние и др.
В
предложението за промени в българския Закон за защита на личните данни
/ЗЗЛД/ обаче е записано, че администраторът или обработващият лични
данни ще е длъжен да назначи длъжностно лице по защита на данните
винаги, когато обработва данните на повече от 10 000 физически лица.
Срещу
това предложение вече има заявена съпротива от множество работодателски
и съсловни организации - най-малкото, защото една камера пред входа на
офиса лесно може да доведе до задължението за назначаване на нарочен
служител по данните. А и защото при изчисляването на обработваните данни
трябва да се включи информацията за хора, напуснали предприятията
десетки години преди влизането в сила на регламента - една обикновена
ведомност за заплати например се пази 50 години, а тя е пълна с лични
данни на вече бивши служители. Така че тепърва ще видим дали това новата
норма ще бъде приета в този си вид.
В случай, че това
стане обаче, трябва да се знае, че когато администраторът прави преценка
данните на колко души обработва, той трябва да включи в "сметката"
както хората, които вече не са част от персонала, така и тези, които са
кандидатствали за работа и не са били одобрени - ако документите от
конкурсите все още се пазят във фирмата. Както и данните на клиентите,
включително тези на заснетите от камерите във и пред магазините, на
контрагентите и техните представители, и т.н. При това за години назад -
в зависимост от това колко време се съхранява съответната документация в
съответствие с изискванията на закона или вътрешнофирмените решения.
"Добрата
новина" е, че администраторите може и да не раздуват излишно щата,
назначавайки специален нов служител като длъжностно лице по данните.
Защото тази нова длъжност може да бъде съвместявана - т.е. вече
назначен служител може да бъде натоварен с допълнителни отговорности,
стига да не изпадне в конфликт на интереси и да отговаря на
изискванията, които поставя регламентът. А те са длъжностното лице по
защита на данните да се определи "въз основа на неговите професионални
качества, и по-специално въз основа на експертните му познания в
областта на законодателството и практиките в областта на защитата на
данните и способността му да изпълнява задачите", посочени в
регламента.
Другата възможност е група предприятия
да назначат "общ служител" по защита на данните. Или да сключат
граждански договор с външно за структурата им лице - влючително адвокат.
Важно!
Разясненията,
които четете тук, нямат характер на адвокатска консултация. Тяхната цел
е просто да помогнат на "малките" играчи на пазара да разберат какви са
новите им задължения, за да могат да се изправят пред тях без излишна
паника.
Коментари
Публикуване на коментар