Част 4: Кой е длъжен да назначи специален служител по данните?


Първо трябва да изясним кой има задължението да назначи такова длъжностно лице.

Според регламента администраторът и обработващият лични данни определят длъжностно лице по защита на данните във всички случаи, когато са публични органи или структури, когато основната им дейност се състои в обработването на лични данни и това обработване е редовно, систематично и мащабно, както и когато обработват "специални данни" - за присъди и нарушения, за здравословно състояние и др.

В предложението за промени в българския Закон за защита на личните данни /ЗЗЛД/ обаче е записано, че администраторът или обработващият лични данни ще е длъжен да назначи длъжностно лице по защита на данните винаги, когато обработва данните на повече от 10 000 физически лица.

Срещу това предложение вече има заявена съпротива от множество работодателски и съсловни организации - най-малкото, защото една камера пред входа на офиса лесно може да доведе до задължението за назначаване на нарочен служител по данните. А и защото при изчисляването на обработваните данни трябва да се включи информацията за хора, напуснали предприятията десетки години преди влизането в сила на регламента - една обикновена ведомност за заплати например се пази 50 години, а тя е пълна с лични данни на вече бивши служители. Така че тепърва ще видим дали това новата норма ще бъде приета в този си вид.

В случай, че това стане обаче, трябва да се знае, че когато администраторът прави преценка данните на колко души обработва, той трябва да включи в "сметката" както хората, които вече не са част от персонала, така и тези, които са кандидатствали за работа и не са били одобрени - ако документите от конкурсите все още се пазят във фирмата. Както и данните на клиентите, включително тези на заснетите от камерите във и пред магазините, на контрагентите и техните представители, и т.н. При това за години назад - в зависимост от това колко време се съхранява съответната документация в съответствие с изискванията на закона или вътрешнофирмените решения.

"Добрата новина" е, че администраторите може и да не раздуват излишно щата, назначавайки специален нов служител като длъжностно лице по данните.  Защото тази нова длъжност може да бъде съвместявана - т.е. вече назначен служител може да бъде натоварен с допълнителни отговорности, стига да не изпадне в конфликт на интереси и да отговаря на изискванията, които поставя регламентът. А те са длъжностното лице по защита на данните да се определи "въз основа на неговите професионални качества, и по-специално въз основа на експертните му познания в областта на законодателството и практиките в областта на защитата на данните и способността му да изпълнява задачите", посочени в регламента. 

Другата възможност е група предприятия да назначат "общ служител" по защита на данните. Или да сключат граждански договор с външно за структурата им лице - влючително адвокат. 

Важно! Разясненията, които четете тук, нямат характер на адвокатска консултация. Тяхната цел е просто да помогнат на "малките" играчи на пазара да разберат какви са новите им задължения, за да могат да се изправят пред тях без излишна паника.


Коментари

Популярни публикации от този блог

КЗЛД: Кога не се иска съгласие от субекта на данните

Част 3. Кой е администратор, кой - обработващ и трябва ли да има длъжностно лице за защита на данните?